Veni sancte Spiritus

Vi ger ut och säljer noter. Se Noter för närmare information.

Två svenska romanser, Karkoff:

Maurice Karkoff hade en gedigen utbildning (L-E Larsson, K-B Blomdahl, Vagn Holmboe m. fl.) och med säker hand producerade han sig inom en rad olika genrer. Som erkänsla för sitt konstnärskap förlänades han flera pris, bl.a. Sveriges Radios Symfoniorkesters pris och Stora Christ Johnson-priset.

Bland svenska romanskomponister intar Karkoff en särställning. Tidigare har Musikaliska Konstföreningen utgivit ”Tio japanska sånger” och ”Nio kinesiska sånger” och kan nu presentera ”Två svenska romanser för hög sopran och piano op. 240”.

När tonsättaren identifierar sig i den tankevärld som Elsa Grave, Paul Celan, Gunnar Ekelöf och Tomas Tranströmer ger uttryck för i sina dikter uppstår i Karkoffs tonsättningar en sällsam förening mellan ord och ton: genom sin intuitiva känslighet för röstens valörer och pianostämmans dels underfundigt solistiska, dels ackompanjerande roll, blir resultatet utsökta konstverk.

Låt dig förföras!

Omslag Karkoff två svenska romanser